PENGARUH MUATAN ETIKA DALAM PENDIDIKAN AKUNTANSI TERHADAP PERSEPSI ETIKA MAHASISWA

Lita Permata Sari

Abstract


Abstract: Influence of Content of Ethics on Accounting Education Students’ Perceptions of Ethics. The aim of this research is to reveal the influence of the effect of the content of ethics in accounting education which are given in the form of spiritual inner reflection tasks, ethical issue problems, discussion, and resolution of ethical case on ethical perceptions of students. The population of the research was undergraduate students of the Department of Accounting, Faculty of Economics and Business, Brawijaya University, year 2009. This research employed mixed method, as a combination of qualitative and quantitative research methods. To analyze variables, this research utilised simple regression analysis. The result showed that the content of ethics in accounting education has significant influence on students’ ethics perceptions with 5% significance tolerance.


Abstrak: Pengaruh Muatan Etika dalam Pendidikan Akuntansi terhadap Persepsi Etika Mahasiswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengungkap pengaruh muatan etika dalam pendidikan akuntansi sebagai tugas refleksi batin spiritual, masalah etika, diskusi, dan penyelesaian kasus etika terhadap persepsi etis mahasiswa. Populasi penelitian ini adalah mahasiswa Jurusan Akuntansi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Brawijaya, tahun 2009. Penelitian ini menggunakan metode campuran, sebagai kombinasi dari metode penelitian kualitatif dan kuantitatif. Untuk menganalisis variabel, penelitian ini menggunakan analisis regresi sederhana. Hasilnya menunjukkan bahwa muatan etika dalam pendidikan akuntansi mempunyai pengaruh signifikan terhadap persepsi siswa etika dengan toleransi signifikansi 5%.


Keywords


content of ethics; ethical perception; accounting education

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18202/jamal.2012.12.7169

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.