PENGARUH BELANJA PENDIDIKAN TERHADAP KINERJA PENDIDIKAN DENGAN GOOD GOVERNANCE SEBAGAI VARIABEL PEMODERASI

Imam Hidayat, Rosidi Rosidi, Erwin Saraswati

Abstract


Abstract:The Effect of Education Spending to Education Performance with Good Governance as Moderating Variable. This study aims to test empirically the effect of education spending on educational performance using multiple linear regression analysis. The approach used to test the moderating variable with the absolute value of the difference method. Regression testing was performed on 63 samples of both elementary and junior high schools from total population 167 in the district of East Kalimantan Province Bulungan in the period 2011. The results showed that the higher education spending, the more it will improve educational performance. Good governanceaffects educational performance independently either simultaneously or partially.

 

Abstrak:Pengaruh Belanja Pendidikan Terhadap Kinerja Pendidikan Dengan Good Governance Sebagai Variabel Pemoderasi. Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh belanja pendidikan terhadap kinerjapendidikan.Penelitian ini merupakan model kuantitatif dengan metode analisis regresi linear berganda.Metode nilai selisih mutlakdigunakan untuk menguji variabel moderasi.Pengujian regresi dilakukan pada 63 sampel sekolah SD dan SMP dari populasi 167 di Kabupaten Bulungan Propinsi Kalimantan Timur periode 2011. Hasil penelitian menunjukkan bahwa semakin tinggi belanja pendidikan, semakin meningkatkan kinerja pendidikan.Variabel Good Governance juga mempengaruhi kinerja pendidikan secara independen baik secara simultan maupun parsial.


Keywords


belanja pendidikan; good governance; kinerja pendidikan

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18202/jamal.2012.08.7153

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.