ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DAN BERBAGAI PARADIGMA DALAM KAJIAN AKUNTANSI
Abstract
Social Sciences and Various Paradigms in Accounting Discourse. Accounting discourse in Indonesia nowadays can illustrate the monolithical view that is dominant. Besides economic science, social science, especially sociology is rarely used as analysis tool in accounting. Following Covaleski’s (1986), sociology, psychology and anthropology are other disciplines that are beneficial in accounting discourse. This would lead to multiparadigm science. As an implication, accounting would be dealt with in a no more monolithical manner. Positivism, interpretivism, critical, poetmodernism or even spiritualism paradigms have as much chance to be employed. The most difficult hindrance is our reluctance and fear, as academics, to carry out a more open and understanding scientific trajectory; although it will give more benefit to all stakeholders.
Ilmu Pengetahuan Sosial dan Berbagai Paradigma dalam Kajian Akuntansi. Diskursus akuntansi di Indonesia saat ini bisa mengilustrasikan cara pandang monolitik yang dominan. Selain ilmu ekonomi, ilmu pengetahuan sosial, terutama sosiologi, terkesan masih relatif jarang dipakai sebagai alat analisis, khususnya dalam akuntansi. Jika mengikuti pendapat Covaleski (1986), paling tidak sosiologi, psikologi dan antropologi adalah disiplin-disiplin lain yang sangat bermanfaat bagi kajian akuntansi. Hal ini mengarah pada suatu multiparadigm science. Implikasinya, akuntansi dapat dikaji dengan modus yang tidak lagi monolitik. Paradigma positifis, interpretif, kritis, posmodernis atau mungkin spiritualis memiliki peluang yang sama pentingnya untuk digunakan. Hambatan tersulitnya, adalah keengganan dan ketakutan kita, para akademisi akuntansi sendiri, untuk melakukan suatu scientific trajectory yang lebih terbuka dan saling memahami, padahal ini lebih memberikan manfaat kepada lebih banyak pihak yang bekepentingan.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.18202/jamal.2011.04.7115
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2011 Ali Djamhuri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.