KECEMASAN BERKOMPUTER DALAM KONTEKS PENDIDIKAN AKUNTANSI: HUBUNGAN DENGAN GENDER, TIPE KEPRIBADIAN, DAN PENGALAMAN BERKOMPUTER

Betha Februari Khristy, Zaki Baridwan

Abstract


Abstract: Computer Anxiety in Accounting Education Context: Relationship with Gender, Personality Types, and Computer Experience. This study examines the relationship between computer anxiety and gender, personality types, as well as computer experience. Samples are 220 students of Accounting Department of Brawijaya University. Measurement of computer anxiety variable in this study is carried out by employing CARS (Computer Anxiety Rating Scale) instrument and personality types variable using MBTI (Myers Briggs Type Indicator) instrument. The study finds that computer anxiety is associated with gender and computer experience, while the variable of personality types proves otherwise. The implication of this study is relevant to accounting education institution to develop curriculum that includes computer-based teaching that is expected to reduce the computer anxiety level.

Abstrak: Kecemasan Berkomputer dalam Konteks Pendidikan Akuntansi: Hubungan dengan Gender, Tipe Kepribadian, dan Pengalaman Berkomputer. Studi ini menguji apakah terdapat hubungan antara kecemasan berkomputer dan gender, tipe kepribadian, serta pengalaman berkomputer. Sampel adalah mahasiswa Jurusan Akuntansi Universitas Brawijaya sebanyak 220 responden. Pengukuran variabel kecemasan berkomputer dalam penelitian ini menggunakan instrumen CARS (computer anxiety rating scale) dan variable tipe kepribadian menggunakan instrumen MBTI (Myers BriggsType Indicator). Hasil studi menunjukkan bahwa kecemasan berkomputer berasosiasi dengan gender dan pengalaman berkomputer, namun tidak demikian dengan tipe kepribadian. Implikasi dari penelitian ini relevan bagi institusi pendidikan untuk mengembangkan kurikulum yang memuat pengajaran berbasis computer sehingga diharapkan dapat mengurangi tingkat kecemasan berkomputer.


Keywords


kecemasan berkomputer; gender; tipe kepribadian; pengalaman berkomputer

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18202/jamal.2011.12.7133

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2011 Betha Februari Khristy, Zaki Baridwan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.